skillnad på massa och tygnd
1 Hur stor tyngd har ett föremål med massan
a) 100g b) 50 g c) 5kg
svar a) 1 N svar b ) 0,5 N c) 50 N
2) Hur stor massa har ett föremål om tygnden är:
a) 2N b) 10N c) 450N
svar a) 200g svar b) 1kg svar c) 45 kg
3 ) Hur mycket väger ett föremål med tygnden 500 N?
50 kg.
4) Hur stor är jordens dragningskraft på ett föremål med massan
a) 6kg b) 300g c) 10g
svar a) 60 N b) 3 N c) 0,1 N
5) En astronaut på månen känner sig lättare än vad han gjorde innan månresan startade. Beror det på att massan eller tyngden minskat?
Tyngden som har minskat.
6) Hur stor är månens dragningskraft jämfört med jorden?
Månens dragningskraft är 6 ggr så liten.
7) Sofia väger 48 kg. HUr stor är hennes :
a) massa b) tygnd
svar a) 48 kg svar b) 480 N
8) Om sofia blir astronaut och åker till månen , hur står blir då hennes:
a) massa B) tygnd
svar a) densamma svar b ) 480/6=80 svar 80 N
9) Ett föremål har tyngden 5 N på månen. HUr stor är föremålets:
a) tyngd på jorden b) massa på gjorden
svar a) 5 * 5= 30 30 N svar b) 3 kg
♣♣♣♣οοοο♣♣♣♣◊◊◊◊♣♣♣♣↔↔↔↔♣♣♣♣οοοο♣♣♣♣◊◊◊◊♣♣♣♣↔↔↔↔♣♣♣♣οοοο♣♣♣♣◊◊◊◊♣♣♣♣↔↔↔↔♣♣♣♣οοοο♣♣♣♣
a) 100g b) 50 g c) 5kg
svar a) 1 N svar b ) 0,5 N c) 50 N
2) Hur stor massa har ett föremål om tygnden är:
a) 2N b) 10N c) 450N
svar a) 200g svar b) 1kg svar c) 45 kg
3 ) Hur mycket väger ett föremål med tygnden 500 N?
50 kg.
4) Hur stor är jordens dragningskraft på ett föremål med massan
a) 6kg b) 300g c) 10g
svar a) 60 N b) 3 N c) 0,1 N
5) En astronaut på månen känner sig lättare än vad han gjorde innan månresan startade. Beror det på att massan eller tyngden minskat?
Tyngden som har minskat.
6) Hur stor är månens dragningskraft jämfört med jorden?
Månens dragningskraft är 6 ggr så liten.
7) Sofia väger 48 kg. HUr stor är hennes :
a) massa b) tygnd
svar a) 48 kg svar b) 480 N
8) Om sofia blir astronaut och åker till månen , hur står blir då hennes:
a) massa B) tygnd
svar a) densamma svar b ) 480/6=80 svar 80 N
9) Ett föremål har tyngden 5 N på månen. HUr stor är föremålets:
a) tyngd på jorden b) massa på gjorden
svar a) 5 * 5= 30 30 N svar b) 3 kg
♣♣♣♣οοοο♣♣♣♣◊◊◊◊♣♣♣♣↔↔↔↔♣♣♣♣οοοο♣♣♣♣◊◊◊◊♣♣♣♣↔↔↔↔♣♣♣♣οοοο♣♣♣♣◊◊◊◊♣♣♣♣↔↔↔↔♣♣♣♣οοοο♣♣♣♣
Pendeln
Massa Längd på snöre vinkel tid
120g 47cm stor 1,8 sek
120g 47cm mellan 1,4 sek
120g 47cm liten 1,1 sek
120g 21cm stor 1,1sek
120g 21cm mellan 1,2 sek
120g 21cm liten 1,2 sek
220 g 21cm liten 0,9 sek
250g 21cm liten 0,9 sek
270 g 21cm liten 1,3sek
120g 47cm stor 1,8 sek
120g 47cm mellan 1,4 sek
120g 47cm liten 1,1 sek
120g 21cm stor 1,1sek
120g 21cm mellan 1,2 sek
120g 21cm liten 1,2 sek
220 g 21cm liten 0,9 sek
250g 21cm liten 0,9 sek
270 g 21cm liten 1,3sek
Testa dig själv 6.3 Fysik
1. Båda föremålen träffar marken samtidigt för att på månen finns det ingen luft, man brukar säga att det är vaakum. Varken fågelfjärden eller månstenen krockar med några luftmolekyler och därför faller dom lika fort.
2. Båda stenarna träffar marken samtidigt. För att stenens rörelse kan delas upp i två riktningar en åt sidan och en neråt. Rörelsen åt sidan påverkar inte rörelsen neråt. Då får båda stenarna samma hastighet.
3. a) Stenkulan som Jesper släpper kommer komma först till marken.
b) För att formen på lövet gör så att lövet möter större luftmotstånd än stenen. Luftmotstånd är en friktionskraft som uppkommer när lövet och stenen krockar med molekylerna i luften. För att luftmotståndet är större för lövet så faller det långsammare än stenkulan.
4. Se uppgift 3b.
5. Alla kommer komma ner till bassängen samtidigt. För att alla faller lika fort det är ungefär samma sak som i uppgift 2. Två hoppar framåt men faller fortfarande neråt. Precis som den som hoppar rakt ner.
6. När man sparkar upp bolle kommer den hamna i en kaströrelse. Bollen stiger, når sin högsta nivå och faller sedan ner på planen. Det är det som kallas kaströrelse.
7.
2. Båda stenarna träffar marken samtidigt. För att stenens rörelse kan delas upp i två riktningar en åt sidan och en neråt. Rörelsen åt sidan påverkar inte rörelsen neråt. Då får båda stenarna samma hastighet.
3. a) Stenkulan som Jesper släpper kommer komma först till marken.
b) För att formen på lövet gör så att lövet möter större luftmotstånd än stenen. Luftmotstånd är en friktionskraft som uppkommer när lövet och stenen krockar med molekylerna i luften. För att luftmotståndet är större för lövet så faller det långsammare än stenkulan.
4. Se uppgift 3b.
5. Alla kommer komma ner till bassängen samtidigt. För att alla faller lika fort det är ungefär samma sak som i uppgift 2. Två hoppar framåt men faller fortfarande neråt. Precis som den som hoppar rakt ner.
6. När man sparkar upp bolle kommer den hamna i en kaströrelse. Bollen stiger, når sin högsta nivå och faller sedan ner på planen. Det är det som kallas kaströrelse.
7.
Simulering gravitation och krafter
När kloten är som störst och som närmast är kraften jättestor men om man drar ifrån så blir bara kraften mindre och mindre. Om man minskar storleken på klotet så blir det också mindre kraft. Så om man har dom så långt från varandra som möjligt så är det ingen kraft alls, eller om man minskar kloten och har dom närmast så är det heller ingen kraft.
Så fungerar friktion
Gram N 100 0,2 200 0,4 300 0,6 400 0,8 |
|
Vattenplaning
Det regnar och är blött så då är det en liten friktion och det gör så att bilen "halkar" och får svårt att svänga och bromsa. För underlaget är väldigt jämnt mot däcken. Då kör bilen ur banan.
Tyngd, massa och dragningskraft på månen
På månen är tyngdkraften bara en sjättedel av vad den var på jorden. Att månen har mindre dragningskraft än jorden beror på att månen har mindre massa.
Man väger lika mycket i rymden som på jorden för vikten beror på hur mycket materia man består av. Materian ändras inte i rymden så därför så väger man lika mycket i rymden som på jorden.
Testa dig själv 6.2 Fysik
1 a) En likformig rörelse är en rörelse som sker med konstant hastighet i en och sammma riktning.
b) Det är t ex när någonting ökar hastigheten eller sänker hastigheten.
2. När bilisten saktar in så gör han en retarderad rörelse.
3. 60/2 = 30 Medelhastigheten är 30 m/s
4. 25 *10 = 250 Tåget hinner 250 m på 10 s
5. 25/5 = 5 Man hinner 5 meter per minut .
6. a) 60/1 = 60 Första timmen ver medelhastigheten 60 km/h
b) 60/30 = 2 Sista halvtimmen var medelhastigheten 2 km/h
c) 100/2 = 50 Under hela resan var medelhastigheten 50 km/h
7. 144000/60/60 = 40 m/s
8. 25*60*60= 9000 När det blåser 25 m/s så motsvarar det 9000 km/h.
"hjärnan". Fattar inte nånting!
b) Det är t ex när någonting ökar hastigheten eller sänker hastigheten.
2. När bilisten saktar in så gör han en retarderad rörelse.
3. 60/2 = 30 Medelhastigheten är 30 m/s
4. 25 *10 = 250 Tåget hinner 250 m på 10 s
5. 25/5 = 5 Man hinner 5 meter per minut .
6. a) 60/1 = 60 Första timmen ver medelhastigheten 60 km/h
b) 60/30 = 2 Sista halvtimmen var medelhastigheten 2 km/h
c) 100/2 = 50 Under hela resan var medelhastigheten 50 km/h
7. 144000/60/60 = 40 m/s
8. 25*60*60= 9000 När det blåser 25 m/s så motsvarar det 9000 km/h.
"hjärnan". Fattar inte nånting!
Tyngdpunkten
När vi hängde upp kartongskivan på gemet och hängde på lodet sen ritade vi en linje längs lodlinjen. Sen så gjorde vi samma sak fast då gjorde vi hålet på ett annat ställe och drog ett streck. Där linjerna möts är tyngdpunkten, om man håller fingret mitt på tyngdpunkten så kan vi balansera skivan.
Nu har jag lärt mig hur man gör när man ska hitta tyngdpunkten.
Tyngdpunkt är där all tyngd samlas på ett speciellt ställe alltså under tyngdpunkten, då är det där man måste hålla fingret för att kunna balansera.
Nu har jag lärt mig hur man gör när man ska hitta tyngdpunkten.
Tyngdpunkt är där all tyngd samlas på ett speciellt ställe alltså under tyngdpunkten, då är det där man måste hålla fingret för att kunna balansera.